Ładowanie akumulatora samochodowego 12V
Jak prawidłowo naładować akumulator samochodowy 12V
Przeniosłem rozmowę tutaj. Pytanie kol. Falco z innego tematu:

    Falco pisze:

    Czy możesz napisać jakiego typu jest to akumulator i jaką strategie ładowania przyjąłeś, bo są różne szkoły. Ogólnie mawiają, żeby np. akumulator kwasowo-ołowiowy ładować prądem 1/10 pojemności do napięcia 14,4V.


Akumulator samochodowy, który ładuję jest typu wapniowo-wapniowego (ca-ca) 12V 100Ah.

Rozładowany do >11V akumulator ładuję w trzech etapach:

1. Ładowanie zasadnicze
Ładowanie przez 10h prądem C10 do napięcia 14,6V (poza akumulatorami wapniowo wapniowymi i wapniowo-srebrowymi napięcie w innych akumulatorach z płynnym elektrolitem powinno wynosić 14,4V)

2. Ładowanie floating (podnoszące parametry)
Ładowanie przez 4h prądem C30 do napięcia 16.2V (poza akumulatorami wapniowo wapniowymi i wapniowo-srebrowymi napięcie w innych akumulatorach z płynnym elektrolitem powinno wynosić 16V). Po tym czasie należy sprawdzić gęstość elektrolitu aerometrem. Gęstość w każdej celi powinna wynosić 1,28g/cm3. Jeżeli elektrolit nie osiągnął takiej gęstości, to ładować akumulator dłużej, sprawdzając co 2-4h gęstość elektrolitu i jego temperaturę dotykając bocznych ścianek obudowy akumulatora. Jeżeli obudowa akumulatora będzie już mocno ciepła, należy przerwać ładowanie. Jeżeli nawet wtedy elektrolit nie osiągnął pożądanej gęstości, to prawdopodobnie akumulator jest już w słabej kondycji. Po tym etapie należy sprawdzić poziom elektrolitu i w razie potrzeby uzupełnić wodą destylowaną. Prawidłowy poziom, to ok. 10mm ponad wewnętrzne ołowiowe płyty, lub do poziomu plastikowych wskaźników znajdujących się wewnątrz każdej celi, jeżeli akumulator takie wskaźniki posiada. Nie należy przekraczać prawidłowego poziomu elektrolitu.

3. Ładowanie eqalization (wyrównujące)
Ładowanie przez 4h prądem C50 i napięciem 13,6V czyli CC i CV kiedy używam zasilacza laboratoryjnego z płynną regulacją napięcia i prądu lub jeżeli ładuję prostownikiem z płynnie regulowanym prądem, to tak wyregulowanym, żeby napięcie ładowania utrzymywało się przez 4h na poziomie 13,6V.


  PRZEJDŹ NA FORUM